Dagen då Nils kom till världen :O)

Egentligen går Tim på dagis måndagar, tisdagar och torsdagar men just den här veckan hade vi bytt så han var hemma på tisdagen och skulle till dagis den här onsdagen. Jag hade jag en tid hos mvc kl.09.00. Jag ringde till dagis och frågade om jag kunde lämna Tim tidigare eftersom det skulle bli lite körigt annars (Tim går på dagis 09-14), men det skulle bli lite rörigt för dem… *suck* Jaja, då beslöt jag mig för att ta med Tim till mvc så fick Tim komma senare till dagis istället.

Alla värden var som de brukade, dvs bara finfint!
Lämnade Tim på dagis vid 10-tiden. När jag sen kom dit vid 14 så hade jag börjat känna ”någonting” i ryggen. Som lite molvärk… Funderade ju förstås på om det var någonting på gång… Men hade inga större förhoppningar om att det verkligen var så! Jag menar, jag hade ju faktiskt bara gått över tiden TRE dagar..!! Hur som helst, väl framme på dagis lånade jag toaletten och när jag tittar på pappret efter att ha torkat mig, ser jag någonting rosa/ljusrött slemmigt på pappret. Aha! Slemproppen! En ny upplevelse. Men visste ju att slemproppen kan gå och det ändå kan vara 1-2 veckor kvar till förlossning…
När Tim och jag kom hem från dagis började jag kolla klockan och döm om min förvåning när det faktiskt var regelbundet mellan mina ”känningar” i ryggen! Det var då ca 6 minuter mellan –ja, vad ska jag kalla dem? Antar att det var värkar, men de var inte direkt smärtsamma.
Sms:ade Anton och skrev ”undra om det är nåt på gång…” Han ringde givetvis tillbaka och undrade vad som stod på?? Nädå, det är nog ingenting, tyckte jag… Senare e-mailade vi och han funderade på att jobba över. Visst, gör det du, tyckte jag… Så han jobbade över en halvtimme till 17.
Jag kommer inte ihåg vad klockan var, men gissar att den var ca 16.30 när jag tyckte att värkarna började bli lite småjobbiga. Tog ett hett bad och då ville förstås Tim hoppa i han också så det fick han. I badet lossnade nog resten av slemproppen såg det ut som…
Kort därefter fullkomligen forsade vattnet ur mig… Efter vi klivit ur badet alltså… Satte på mig nya byxor och en binda. Inte långt därefter forsade det ännu mer vatten och bindan försvann av forsen.
Fick springa till toa och kräkas också. Tim kom och spottade bredvid mig… Måste ju göra samma som mamma ju!
Vid det här laget hade jag ringt till Anton och kollat att han verkligen var på väg hem och det var han!


Ringde till KS. Men det var överfullt så de sa att vi var välkomna till SöS(DS hade ej svarat).

Ringde till Marit för att förvarna om att vi var på väg med Tim. Slängde ner en massa kläder till honom och tog bb-väskan, journalen och stack så fort Anton kom hem.
Anlände till Vallentuna (Marit och Rolf) vid 18.30-tiden. På vägen dit hade jag prövat att ringa DS men där var det också fullt! Kändes inte sådär jätteupplyftande  att behöva åka in till stan vid rusningstid… Anton kom på att vi kunde prova att ringa Uppsala. Det fanns plats så i full färd mot Uppsala efter ha lämnat Tim hos Marit och Rolf.
Man skulle kunna säga att Anton var något stressad för han körde i ca 180-190 när han kunde… Låg i vänsterfilen och blinkade hejvilt med helljuset och flyttade de inte på sig så tutade han för brinnande livet. Vid det här laget var det ca 2 minuter mellan värkarna. En lagom rolig upplevelse var att kräkas över sig själv… Hade ingen påse eller någonting så det var bara att kräkas…
I bilen kommer jag på att vi hade glömt både videokameran och kameran hemma. När vi närmar oss Uppsala säger jag till Anton att stanna vid en mack så att vi kan handla en engångskamera plus coca cola. Han undrar om vi hinner det? Jora, det är lugnt, tyckte jag…
Vi är väl framme vid Uppsala Akademiska, Förlossningen strax efter 19 tror jag… Nu skriver jag av från journalen, det vill säga, det som är läsligt…
19.25 blir jag uppkopplad till CTG-reg. 19.50 tar de bort den. 20.00 blir jag inskriven. IU:  nästan utpl. Mycket rigid, öppen 1 cm. Klart fostervatten rinner.
20.15 får jag lavemang. Efter det tar jag en HET dusch och där stannar jag ett bra tag. Skönt mot värkarna.
21.00 Värkar, korta med 2-3 min. intervall. Flj 125/min.
21.30 Kontakt med gynjour Sverrisdottir som informeras och visas CTG. Ordinerar sovdos och akupunktur.

21.40 Nu har jag lite svårt att se vad det står i journalen, tyvärr är den handskriven… bl.gropp och bastest tages. Cherinne har lite tryckkänsla, tecknar rikligt på bindan.

22.05 *kan inte se vad det står i journalen*Till förlossningsrum.

22.15 Skalpelektrod kopplas. Cherinne andas O2. Dr Sverrisdottir tillkallas för att bedöma öb.
22.25 Enl. Dr Sverrisdottir gives 250 mg bricanyl.
22.55 Försök till plt tagning av dr Sverrisdottir. Laktat 2,2
23.05 Dr Sverrisdottir granskar orbr
Ny skalpelektrod sättes. Riklig teckn.blödning.
23.12 Sverrisdottir beslutar om urakut sectio.
23.25 Sectio. Gossebarn framskaffas. Apgar 6 8 10
Anledningen till att det blev snitt var för att Nils hjärtljud sjönk när jag hade värkar och han hämtade sig inte så fort som han borde ha gjort. Dessutom hade jag någon blödning som de misstänkte kunde vara moderkakan som lossnat. Nu var det ju inte så, men det kunde de ju inte veta då, dumt att chansa…
När jag vaknar upp fattar jag givetvis ingenting men de säger till mig att allt är klart och att det blev en pojke :O) En liten Nils :O) Världens Sötaste förstås!!!
När doktorn beslöt sig för att avsluta det hela var jag öppen 9 cm så jag var verkligen inställd på att få föda den vanliga vägen. Så visst är jag lite besviken. Eller faktum är nog att jag var mer besviken än jag har vågat känna efter. Dessa två veckor efter förlossningen har jag känt mig lite smådeppig och ledsen men har fortfarande inte gråtit. Nu börjar jag känna mig gladare men visst känns det lite trist att det blev som det blev! Men huvudsaken är i alla fall att Nils är ute och att han är frisk och kry :O)


Jag Älskar Dig av hela mitt hjärta mitt Kära Gossebarn!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits